F1 2025 - FIA POOŠTRUJE PRAVILA O FLEKSIBILNIM KRILIMA ZA SEZONU 2025.

Piše: bakus

03.02.2025., 11:00 3 min 2

FIA je odlučila dodatno zaoštriti tehničke propise vezane uz fleksibilnost prednjih i stražnjih krila u Formuli 1, kako bi spriječila momčadi da traže aerodinamičke prednosti savijanjem tih komponenti pri velikim brzinama. Ova mjera dolazi nakon što su tijekom 2024. godine pojedine momčadi koristile inovativna rješenja kako bi maksimalno iskoristile postojeće rupe u pravilima.

 

Nova pravila i početak primjene

 

Od početka sezone 2025., FIA će provoditi rigoroznije testove na stražnjim krilima, počevši od Velike nagrade Australije u ožujku. S druge strane, nova testiranja prednjih krila stupit će na snagu nešto kasnije – od Velike nagrade Španjolske u lipnju. Ovakav pristup omogućit će momčadima određeno prilagodbeno razdoblje kako ne bi morale naglo mijenjati dizajn svojih bolida.

 

Što ovo znači za momčadi?

 

U posljednjih nekoliko sezona, fleksibilnost krila bila je česta tema rasprava. Iako su dijelovi bolida prolazili standardne statičke testove, FIA je otkrila da se neka krila savijaju pod velikim opterećenjem na stazi, smanjujući otpor zraka i poboljšavajući maksimalnu brzinu. Takve prakse FIA sada želi potpuno eliminirati.

 

Primjerice, tijekom 2024. godine, McLaren je bio prisiljen modificirati stražnja krila nakon što je FIA izrazila zabrinutost oko njihove legalnosti tijekom Velike nagrade Singapura. To je bio jedan od povoda za donošenje strožih pravila koja sada stupaju na snagu.

 

Cilj FIA-inih promjena

 

Glavni cilj novih propisa je osigurati poštenu borbu među momčadima i spriječiti inženjerske trikove koji bi mogli narušiti integritet natjecanja. FIA vjeruje da će pojačana kontrola fleksibilnosti krila pomoći u održavanju ravnoteže između inovacija i poštivanja pravila.

 

Hoće li nova testiranja utjecati na hijerarhiju na gridu, ostaje za vidjeti, no jedno je sigurno – tehnički propisi u Formuli 1 postaju sve stroži, a momčadi će morati pronaći nove načine za poboljšanje aerodinamičkih performansi u okviru novih ograničenja.

 

Što vi mislite?

 

Je li FIA u pravu što dodatno pooštrava pravila o fleksibilnim krilima ili bi momčadima trebalo dopustiti više slobode u dizajnu bolida? Mislite li da će ova promjena utjecati na poredak na gridu u 2025.? Podijelite svoje mišljenje u komentarima!

Za komentiranje trebaš biti prijavljen. Prijava Registracija

2 replike

  1. pepov head&shoulders
    Pozdrav, zanimljiv tekst, a volio bi čuti i tvoje mišljenje. Dok nisam pročitao tekst, nisam znao da su uveli oštrija pravila za fleksibilnost front i rear winga pa se unaprijed ispričavam ako sam krivo skužio.
    Ako sam dobro razumio, 2024 u Singapuru je McLarenov rear wing, zbog fleksibilnosti pri većim brzinama, imao ajmo reć mali ¨DRS¨, na dijelovima staze koji nisu DRS zona, pa je to zasmetalo FIA-i. Također, koliko sam pročitao, nova i rigoroznija testiranja će u 2025. godini biti statička, što mi iskreno nema previše smisla jer ako vide problem tek pri većim brzinama, u tim uvjetima bi se testovi trebali i provoditi.
    U svakom slučaju, ne sviđa mi se ovo pooštravanje pravila, a pogotovo ako ga opravdavaju time da će nova pravila pomoći održati ravnotežu među timovima. Mislim da bi baš inženjerski dizajn trebao biti ono što odvaja bolji tim od lošijeg, a ne novac i ulaganja što je trenutno većinski razlog. Definitivno mislim da bi FIA trebala dozvoliti više slobode u dizajniranju bolida (naravno, dok je u granicama sigurnosti), jer stvarno nebi htio da svaki tim ima identični bolid, samo različito ofarban.
     
    1
    1
    0
    • bakus
      Pozdrav, slažm se sa Vama da bi trebalo dozvoliti momčadima da pronalaze "sivu zonu". Po meni upravo ta siva zona kroz povijest je dovodila do većih brzina i inovacija u F1. Ovdje se najviše radi o drugim momčadima koje nisu do sada ulagale u tu vrstu mini DRS-a, pa sada tužakaju McLaren da ima nedopuštene stvari. Slična stvar se dogodila i Mercedesu sa DAS sistemom. FIA će i dalje provoditi statičke testove kao i do sada ali pod većim opterećenjem (testirat će savijanje krila pod većom silom). Ti testovi kreću od VN Španjolske pa će biti jako zanimljivo vidjeti hoće li i druge momčadi do tog datuma malo "olabaviti" svoja krilca na zadnjem krilu.
      1
      1
      0

Top 10

Tribina.hr portal

Tribina je zajednica sportskih analitičara, komentatora, novinara i ljubitelja sporta!


Josip Korda je podatkovni analitičar i nogometni skaut, koji je uz Tribina podcast od njegovih početaka. Kao podatkovni analitičar radi u IT industriji, dok u nogometu radi kao skaut i konzultant, a trenutno je skaut za FK Sarajevo.
Josip Paušić je nogometni analitičar koji je radio u stožerima Rijeke i Gorice. Godinama je bio vanjski stručni suradnik sportske redakcije HRT-a na emisijama vezanim za velika nogometna natjecanja, a tri godine je radio kao urednik emisije Lige prvaka i glavni urednik sportskog kanala PlanetSport.
Mihovil Topić je nogometni analitičar, kolumnist i suradnik nekoliko konzultantskih tvrtki specijaliziranih za napredne metode skautinga i moderne tehnologije koje sve više pronalaze svoje mjesto u nogometu. Godinama kombinira angažman u medijima i rad s nogometnim klubovima. Ta dva elementa kombinira i na Tribini.