Formula 1: Top 5 najboljih utrka u 2024. godini (Dio II.)

Piše: Hugo Capet

31.01.2025., 12:32 8 min 0

Tekst je premijerno objavljen na mom Substack profilu Leclerc u zidovima. Svi tekstovi su besplatni. 

Prvi dio ovog popisa možete pronaći na sljedećem linku.

3. Velika nagrada Velike Britanije

Nakon obračuna Landa Norrisa i Maxa Verstappena u alpskim predjelima Austrije nakon kojega je ni kriv ni dužan slavio George Russell, karavana Formule 1 došla je u Silverstone. U posljednje četitri utrke dobili smo tri različita pobjednika gdje su se Russellovoj pobjedi prije toga pridružili Charles Leclerc kada je uzeo Monaco, dok je Max slavio u Kanadi i Španjolskoj. Nakon slavlja u Austriji, George Russell uzeo je pole na domaćoj utrci u Silverstoneu, a domaći fanovi bili su u ekstazi kada su uz Russella prva tri mjesta zauzeli Lewis Hamilton na P2 i Lando Norris na P3.

Domaća utrka. Tri Britanca u borbi za pobjedu. Što još možeš poželjeti?

Tako je, barem, izgledalo iz domaće perspektive.

Da ne bude sve idealno za Britance pobrinuo se Verstappen. Leteći Nizozemac već je nakon prvih pet zavoja zauzeo treće mjesto i tako produžio očajan niz Norrisovih startova koji se protegao gotovo do samog kraja sezone. Na startu tako više nisu bila tri Britanca i iluzija o trostrukom podiju za domaćine je počela je pucati još prije kraja prvog kruga. Ili se barem tako činilo?

Poredak nakon prvih devet krugova glasio je: 1. Russell, 2. Hamilton, 3. Max, 4. Norris i 5. Piastri. Razmak između prve petorice vozača bio je otprilike pet do šest sekundi, što je svakako sugeriralo uzbudljiv nastavak utrke. U isto vrijeme Leclercov trkaći inženjer javlja svom vozaču kako ih do kiše dijeli sedam krugova, a trajat će 10 minuta. Mislim, ovo navodim zato jer se Ferrari, a bome ni Leclerc, niti nakon bolnih lekcija u Kanadi nisu naučili slagati strategiju ili voziti po kiši. Štoviše, Ferrari je u prvih 10 na startu imao samo Sainza, dok je Leclerc totalno podbacio na stazi koja mu inače odgovara i plasirao se na P11 na startu, a u prvih desetak krugova nikako nije mogao proći kraj Lancea Strolla. Ispred njega je završio tek u 14. krugu.

Nastavimo još malo o Ferrariju. I dok se većina ekipa odlučila jednostavno pregrmjeti onaj prvi period kiše koji je definitivno izmijenio poredak na čelu kolone, Ferrari je izvukao svoj klasični potez i u dvadesetom krugu poslao Leclerca po gume za mokro. Sve bi to bilo u redu, ali kiša u tom trenutku više nije ozbiljnije prijetila, a staza je na većim dijelovima bila suha. Leclerc se tako našao odmah pored Norrisa, Hamiltona i ekipe, ali krug iza i tako se bakčao na začelju kolone i bez ikakve realne šanse za napretkom do kraja utrke. Za usporedbu, Carlos Sainz vozio je sasvim OK utrku i dobrano smanjio zaostatak za Verstappenom te je tako do dvadesetog kruga za Nizozemcem kasnio tek nešto više od sekunde.

U međuvremenu, apsolutno oduševljenje na tribinama oko staze izazvao je Lando Norris koji je učinio ono što nikako nije mogao u utrci prije - pretekao je Maxa Verstappena u 15. krugu. Dva kruga kasnije ispred Maxa je završio i Piastri koji ubrzo postaje najbrži vozač na stazi.

Počela je padati kiša. McLareni su letjeli, Red Bull je postajao sve sporiji, a Mercedesovi vozači nervozno su gledali u svoje retrovizore gdje je narančasti bolid postajao sve jasnije izražen. U krugu br. 19 Lewis Hamilton na ulazu u Stowe prolazi svog timskog kolegu i uzima P1. Je li moguće da će Lewis konačno pobijediti? Ali, samo nekoliko zavoja kasnije, točnije u zavoju br. 1, kiša je padala jače i oba Mercedesa odlaze pored staze, što omogućava Norisu da najprije obiđe Russella, a ubrzo i Hamiltona. Dokaz tome da je McLaren letio je i Oscar Piastri koji je također prošao pored dva Mercedesa i u 20. krugu ova slavna britanska ekipa imala je najdražu kombinaciju u Formuli, 1-2.

U 27. krugu kiša je ponovno pojačala, Verstappen odlazi prvi put u box i to po mokre gume. Pridružuju mu se Sainz, Hulkenberg i Stroll, a na vrhu kolone imamo borbu dva McLarena za vodstvo i nameće se legitimno pitanje tko će prvi po nove gume? Između njih je pola sekunde. Odluka je pala, Piastri ostaje na stazi, dok Norris odlazi u box. Mercedes ih je pratio, ali sa duplim zaustavljanjem za koje su imali vremena jer je razlika između četvrtoplasiranog Russella i petoplasiranog Verstappena bila preko 23 sekunde. Odluka je to koja je skupo koštala Piastrija budući da je do kraja kruga i svog zaustavljanja u box završio i iza Norrisa, Hamiltona, Russella i Verstappena. Ranije zaustavljanje dobro je došlo Maxu koji je uspio doći ispred Russella, a iza Hamiltona i tako se nakon prve runde zaustavljanja u box nalazio na P3. Na kraju 29. kruga na prve tri pozicije bili su: 1. Norris, 2. Hamilton, 3. Verstappen.

Sve nade u to da će publika po okončanju utrke gledati svebritanski podij predvođen Norrisom, Lewisom i Russellom pale su u vodu kada je u 34. krugu ekipa Mercedesa pozvala Russella u box s informacijom da moraju završiti utrku zbog kritičnog kvara na bolidu. Ostao je tako ne samo bez finog broja bodova, već i bez potencijalne druge pobjede u nizu, bez obzira na to koliko tanke šanse za istu bile u trenutku odustajanja.

Vrhuncu utrke počeli smo se približavati u 38. krugu. Staza je postala suha, no koliko suha? Stari lisci iz Mercedesa odlučili su baciti kocku i od prve trojice vozača Hamilton se, s P2, odvažio prvi prijeći na suhe gume. Ali, ubrzo ga prati ekipa Red Bulla koja šalje Maxa u box. Razlika u ova dva stajanja očituje se u tome što je Hamilton u 2.9 sekundi prešao na najbrže, soft gume, dok Red Bullovi mehaničari mijenjaju gume za samo 2.2 sekunde i stavljaju ga na hard gume. Rukavica je bačena u Norrisovo lice. Kako će odgovoriti?

U McLarenu su odgovorili najbrže što su mogli i poslali su Norrisa u box u 39. krugu. No, i to je bilo prekasno. U izlaznom krugu Hamilton je bio brži sekundu i pol samo u drugom sektoru. Ne samo da je Norris ovim kašnjenjem izgubio pobjedu, već je izgubio i drugo mjesto budući da ga je u 48. krugu pretekao Max za P2. Valja istaknuti i totalnu pogubljenost Norrisa prilikom ovog zaustavljanja u boxu gdje je fino promašio mjesto kočenja, a samim time i zaustavljanja te tako izgubio dragocjene sekunde koje bi mu dobro došle u borbi za pobjedu po izlasku van. Stajanje u boxu trajalo je 4.5 sekunde, što samo po sebi govori o veličini pogreške McLarena.

Iako su do samog kraja utrke vozači na softu postajali sporiji, Hamilton je ipak uzeo pobjedu. Max je prijetio do samog kraja i sve u svemu bolje izgledao na samom kraju utrke od Hamiltona i vjerojatno bi ga prestigao da je utrka potrajala još koji krug. Ali nije. Lewis je prekinuo niz od dvije i pol sezone bez pobjede, što mu se nikada do tada nije dogodilo, i uzeo svoju prvu pobjedu od one do zla boga kaotične utrke u Saudijskoj Arabiji 2021. godine.

Spomenut ću još da je prije samog starta utrke, na samom kraju kruga zagrijavanja, odustao Alpineov Pierre Gasly, čime je samo nastavio agoniju ove francuske ekipe u tom dijelu sezone.

Zaključci iz ove utrke vode nas do toga kako smo jasno mogli vidjeti da McLaren ni tada, a niti gotovo do samog kraja sezone nije bio na razini svog bolida. Umjesto da su uzeli pobjede u Kanadi, Španjolskoj, Austriji i Velikoj Britaniji, kada su bez sumnje imali najbrži bolid, slavlje su prepustili drugim ekipama. Rupa je postala preduboka da bi se iz nje iskopali do kraja godine. S druge strane, Mercedes i Hamilton pokazali su da je ostalo nešto od one stare lucidnosti i navike pobjeđivanja. Ova pobjeda Hamiltonu je vjerojatno jedna od najdražih u karijeri, a pokazalo se i posljednja koju je imao prilike proslaviti na stazi u Mercedesovim bojama. Pobjedu u Belgiji ipak je zaradio nakon utrke i diskvalifikacije Russella. Konačno, Max i Red Bull pokazali su kako im je već u ovom dijelu sezone postalo bitno samo završiti ispred Norrisa, za što se ekipa McLarena svojski potrudila da im olakša.

Najbolji primjer za to bila je već sljedeća utrka u Mađarskoj.

Za komentiranje trebaš biti prijavljen. Prijava Registracija

Trenutno nema replika.

Top 10

Tribina.hr portal

Tribina je zajednica sportskih analitičara, komentatora, novinara i ljubitelja sporta!


Josip Korda je podatkovni analitičar i nogometni skaut, koji je uz Tribina podcast od njegovih početaka. Kao podatkovni analitičar radi u IT industriji, dok u nogometu radi kao skaut i konzultant, a trenutno je skaut za FK Sarajevo.
Josip Paušić je nogometni analitičar koji je radio u stožerima Rijeke i Gorice. Godinama je bio vanjski stručni suradnik sportske redakcije HRT-a na emisijama vezanim za velika nogometna natjecanja, a tri godine je radio kao urednik emisije Lige prvaka i glavni urednik sportskog kanala PlanetSport.
Mihovil Topić je nogometni analitičar, kolumnist i suradnik nekoliko konzultantskih tvrtki specijaliziranih za napredne metode skautinga i moderne tehnologije koje sve više pronalaze svoje mjesto u nogometu. Godinama kombinira angažman u medijima i rad s nogometnim klubovima. Ta dva elementa kombinira i na Tribini.