Analiza

Zašto bi Dinamo ponovno izmišljao nogomet

Posluje li Dinamo racionalno? Je li privatizacija jedino rješenje?

Gogo7 | 02/2015

Da, upravo to. Zašto bi Dinamo izmišljao nogomet? Jer nekome će ovo zvučati smiješno, ali zapravo Dinamo je na dobrom putu što se financija tiče, iako se mnogi neće složiti samo zato jer na kormilu plavog broda sjedi Zdravko Mamić. Odnosno ne samo da je to dobar put, nego je uz to i jedini mogući u postojećoj situaciji.

Financijski izvještaji

Temu ću načeti sa financijskim izvještajima iz 2012. i 2013. godine za primjer, gdje je Dinamo ukupno prihodovao nešto više od 396 milijuna kuna. Najveća zamjerka tim prihodima jest što je najveći dio došao od transfera i jedan dio od Grada Zagreba, odnosno ukupno 219 milijuna (171 transferi + 48 grad), što znači da ostali prihodi iznose 177 milijuna kuna. Sa kim ćemo te brojke usporediti nego sa Hajdukom, čiji se model poslovanja oslanja upravo na redovne prihode, prodaja roba i usluga, članarine, ulaznice i sl. Tako da prema financijskim izvještajima HNK Hajduk š.d.d. je bez transfera (i donacija naravno) u 2012. i 2013. godini kombinirano uprihodovao 88 milijuna kuna, dakle duplo manje od Dinama. Sad ćemo oduzeti i nagrade od UEFA-e, tek tu Hajduk napokon dolazi na svoje, bez nagrada, transfera i donacija Hajduk je u 2012. i 2013. zajedno uprihodovao 40 milijuna kuna više od Dinama. Dakle 20 milijuna više po godini. Uzmimo u obzir da su ovo najuspješnije, a Dinamove najlošije godine u tom segmentu.

Što ovo sve znači? S obzirom da je Hajduk vrlo jak brend, s obzirom borio za svakog sponzora, za svakog člana, za svaku suradnju, ovo što su oni uprihodovali je maksimalna cifra za hrvatske prilike i teško da može ići puno više prema gore. Tih 20 milijuna kuna koje Hajduk godišnje zaradi više od Dinama u ovom segmentu je i Dinamov potencijalni plafon. Odnosno da Dinamo povuče iste korake kao i Hajduk, da maksimalno animira navijače, članove, stavi svoj grb na sve od jogurta do piva – zaradio bi još nekih 20 milijuna kuna u jednoj godini. Zaradio bi 10% više nego sad. I to je otprilike taj potencijal koji leži u navijačima i članovima.

Naravno da nisam protiv toga da se unovči brend i više iskoristi navijački puk jer svaka kuna dobro dođe, ali zarada od toga kao što vidimo nije ni približno visoka koliko neki misle i definitivno ne dovoljno visoka da bi nešto značajnije promijenila. Brojke su neumoljive.

Članski model

Ako smo išta naučili gledajući nogomet sve ove godine jest da je privatno vlasništvo i š.d.d. model daleko najuspješniji uz iznimku recimo Barcelone. Često se zaziva sličan socios model i kod Dinama, no treba prvo objasniti kako funkcionira to u Barceloni. Zamislite sutra članstvo u Dinamo tipa – moraš minimalno plaćati 177 eura godišnje, biti na 75% utakmica i tako 5 godina da bi iz brončanog postao srebrni član, a onda da postaneš zlatni član, trebaš imati još 5 godina srebrnog članstva, nekoliko stotina eura donijeti klubu, biti na 90% utakmica i još imati člana obitelji koji je minimalno 8 godina zlatni član. I Dinamo bi morao imati barem 30 tisuća takvih članova. Koliko to zvuči realno? Nimalo. I to je apsolutno nemoguće provesti. Pa kad bi spustili članarine u realne okvire, odnosno podigli s obzirom na sadašnje stanje, na 200 kuna – Dinamo bi trebao 150 tisuća članova godišnje da izjednači iznos tek jednog Čopovog transfera.

No svakako, navijače i članove ne treba zanemariti jer oni imaju najveći nivo zanimanja za klub, iako imaju nizak nivo moći.

Idemo privatizirati

Ne morate biti magistar ekonomije da dođete do zaključka kako je privatizacija neizbježan korak. Nema se što racionalizirati. Ako Dinamo želi sportski uspjeh, mora riskirati – velikih ugovora mora biti, promašenih kupovina mora biti. Niti jedan klub na svijetu ne posluje racionalno i nepogriješivo iz godine u godinu. Pa tako ni Dinamo. U sveukupnom poslovanju Dinamo jedino ne iskorištava potencijal navijača, ali kao što smo već utvrdili tu se radi eventualnom povećanju prihoda za 10% kada bi se ostalo na postojećem modelu.

Jedino veća svota svježeg kapitala u ovoj situaciji može donijeti pomak nabolje, a to je privatizacija. No, što uraditi sa svim tim novcem? Moj odgovor bi bio – početi graditi vlastiti stadion bez obzira na troškove i uložiti u sportski marketing i tehnologiju. Modernizacija infrastrukture i poboljšanje iskustva dolaska na stadion bi donijela Dinamu ono jedino što mu fali danas. Uz postojeći model koji se oslanja na prodaju igrača, Dinamu treba određena podrška puka, a nju sigurno može dobiti privatizacijom u koju bi bili uključeni navijači. I lokalno i globalno.

Dinamo bi onda morao kreirati što više akcija i sadržaja te ponuditi iskustvo koje bi bilo zanimljivo budućim sponzorima i investitorima van granica Hrvatske. Dinamo npr. ima neiskorištenu navijačku bazu u Alžiru, zahvaljujući kupovini samo jednog igrača – Soudanija, čak 75 tisuća Alžiraca prati Dinamo na Facebooku što nikako nije zanemariv broj. Dobar potez Dinama u budućnosti bi bio pokušati dovoditi igrače slične Soudaniju, reprezentativce ne baš nogometno razvikanih nacija baš poput Alžira, te uz transfere provesti razne marketinške aktivnosti u tim državama što bi sigurno dovelo do rasta Dinama i kao brenda i kao nogometnog kluba.

No već i sada Dinamo dobro kotira u inozemstvu zahvaljujući prodaji igrača, škola nogometa je daleko poznata i ogromni je zalog za budućnost u kojoj svako malo stasa vrhunski igrač i taj trend ne jenjava. Kompletni dojam za ocjenu 5 kvari upravo stadion i nerazumijevanje između Uprave i velikog dijela navijača. Uprave koja u svojoj tvrdoglavosti da radi dobar posao (što u jednoj mjeri i jest točno) ignorira glas naroda i navijača koji još tvrdoglavije forsiraju svoju viziju kluba. Privatizacija bi riješila problem Uprave, mogla bi riješiti i problem stadiona, a onda nikakvih prepreka za daljnji napredak ne bi bilo. Jedino pitanje bi ostao dio navijača koji žele birati vodstvo kluba, no tko ionako garantira da bi oni dobro izabrali?

pa ako pričamo općenito za klub x naravno da na tržištu kao našem je jedini model prodaja igrača i nagrade, nešto malo sponzori. No, ako konkretno pričamo za dinamo, a dinamo je tema, onda taj model nije postignut legalno i regularno – Mac316, 6.2.15. 9:48, 0 0 0

zato je već analiza od samog naslova kriva jer dinamo ne da ne treba ponovno izmišljati nogomet nego je to već učinio, mamić je reinventirao hrvatski nogomet onako kako njemu paše i bere plodove tih radnji, a ostali umiru – Mac316, 6.2.15. 9:49, 0 0 0

To je neupitno. Ono sto je bitno je da je Dinamo u mogucnosti to ostvariti i legalno. Ajde zamisli da se klub sa sportske strane vodilo racionalnije, prvenstveno po pitanju trenera, pa da se uhvatila jos koja liga prvaka, pa na racun toga i jos nesto – cehtunger, 6.2.15. 9:54, 0 0 0

osobno sam mišljenja da sa ovakvom momčadi pa i onima prošlih godina ne bi ni trener kalibra Klopp dogurao dalje od skupina, ali to je sad neka čisto druga tema – Mac316, 6.2.15. 9:56, 0 0 0

uprihodilo od prodaje, ne bi dinamo bio daleko od ovog tu. Potencijal definitivno postoji, to sto se on ne koristi jer postoji "alternativa" je druga stvar, ali upravo zbog tog potencijala rasprava i ima smisla. – cehtunger, 6.2.15. 9:56, 0 1 0

Prati nas

©2022. Sva prava pridržana.